Mijn middelbare schooltijd was niet bepaald makkelijk. Ik vond leren heel leuk, maar het lukte me simpelweg niet doordat mijn dyslexie me in de weg zat. Als ik een studieboek las kon ik de informatie niet onthouden, de verbanden niet leggen en op het tentamen bakte ik er dan helemaal niks van. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik 7 jaar over mijn havo heb gedaan.
Wat helpt dan wel?
Ik zocht naar manieren voor mezelf om de theorie wel te kunnen onthouden. Mijn moeder heeft me veel geholpen door boeken voor te lezen, maar zij had daar natuurlijk niet altijd de tijd voor. Mijn mentor op de middelbare school gaf mij de tip om te luisteren en lezen tegelijk. Zo sprak ik zelf hoofdstukken uit mijn boek in op mijn computer en zette het daarna op mijn mp3-speler (old-school!). Het hielp me om de stof beter te kunnen onthouden, maar was niet leuk om te doen en kostte erg veel tijd.
Naar het HBO
Tijdens mijn studie CMD kwam ik in aanraking met sketchnotes. Vanaf dat moment ben ik sketchnotes in gaan zetten om theorie te onthouden, begrijpen, verbanden te zien en (misschien wel het belangrijkste) om het voor mezelf leuk te maken. Ik had opeens een hele toffe samenvatting van mijn theorie, het was leuk om te maken en ook nog eens om naar te kijken!
Sketchnotes hebben mij geholpen om geen last meer te hebben van mijn dyslexie. Het geeft mij het gevoel dat ik een manier heb gevonden om op een veel toffere manier te kunnen studeren. Ik haal er kracht en inspiratie uit en dat gun ik anderen ook!
Didactische bekwaamheid
De laatste studie die ik heb gevolgd was voor het behalen van mijn didactische bekwaamheid voor het HBO. Tijdens deze studie merkte ik weer hoe fijn het is dat ik mijn manier van studeren heb gevonden, maar ook hoe dyslexie je in de weg kan zitten. Ik werd me er erg van bewust doordat ik terug dacht aan mijn eigen schoolcarrière en wat ik voor studenten wil betekenen als zij tegen dit soort moeilijkheden aanlopen. Ik heb hiervoor de volgende sketchnote gemaakt:
Daarnaast heb ik sketchnotes ingezet bij het lezen van mijn boeken, het verwerken van feedback en bijvoorbeeld ook om methodes voor mezelf makkelijker te begrijpen.
Onderzoeken naar visuele aantekeningen
Onderzoeken tonen aan dat het maken van visuele aantekeningen ons begrip en creatief denken verbeterd. In deze TED Talk van Sunni Brown wordt dit mooi uitgelegd. Visuele aantekeningen maken wordt nog vaak gezien als onzin of niet geïnteresseerd of aanwezig zijn in een meeting. Terwijl de mensen die visuele aantekeningen maken tijden een les/meeting/gesprek juist meer gefocust zijn dan de mensen die dat niet doen. Daarnaast heeft het een diepgaand effect op het verwerken van de informatie.
We leren allemaal op onze eigen manier en dat is helemaal oké. Laten we elkaar helpen door manieren te delen waar anderen weer inspiratie uit kunnen halen. Ik denk dat we daardoor leren voor veel meer mensen leuk kunnen maken.
Wil je liever luisteren naar mijn verhaal? In deze podcast aflevering vertel ik mijn verhaal over dyslexie: